Szeretnél távmunkában dolgozni otthonról, vagy digitális nomádként tengetni a mindennapjaidat a világ másik végében?
Ezzel az anyaggal az a célom, hogy átfogó képet kaphass, hogyan érdemes elindulni ezem az úton, még akkor is, ha jelenleg semmilyen digitális készséggel nem rendelkezel!
Miről lesz szó?
4 tartalmi blokk:
- Digitális nomád vs. távmunka (Remote worker): Mi a kettő között a különbség? Melyik a neked való?
- Digitális munkák kezdődnek: 5 gyorsan elsajátítható szakma, amivel elindulhatsz. (Én is az egyikkel indultam évekkel ezelőtt.)
- Hogyan indulj el ezen az úton? Saját életpéldámat hoztam el számodra, valamint számos rettentően értékes gondolatot, ami számomra is sokat segített a haladásban.
- Összefoglalás
Az anyagban találkozunk!
VIDEÓ
PODCAST
VIDEÓ & PODCAST SZÖVEGE
Üdv! Itt Siteri Gergő, és ez a 021MENTOR.
Ez a kiút a mókusból blogsorozat harmadik része, amiben a gyorsan megtanulható digitális munkákról szeretnék beszélni.
Az a célom, hogy átfogó képet adjak a témáról, és ha semmilyen ismereted nincs a digitális nomádokról, vagy a távmunkásokról, akkor ez az anyag biztos táptalajt biztosítson abban, hogy hogyan érdemes elindulni ezen az úton, hogy ha a jövőben az lenne a terved, hogy a mindennapi betevődet esetleg digitális módon szerezd meg.
Vágjunk is bele.
MIRŐL LESZ SZÓ?
1. Digitális nomádok vs. távmunkások (remote workerek): Ebben a részben egyértelmű különbségeket szeretnék tenni a két munka, a két trend között, és egyértelműen rá szeretnék arra világítani, hogy neked melyiken érdemes esetleg elindulni, melyik a hozzád közelebb álló.
2. Digitális munkák kezdőknek: Ebben a részben összegyűjtöttem azokat a munkákat, amivel nagyon gyorsan el lehet indulni. Nagyon kevés digitális készséggel lehet hozzáadott értéket teremteni a munkaerő piacon. Ez egy nagyon érdekes rész lesz. Remélem, addig is velem maradsz.
3. Hogyan indulj el ezen az úton: Itt a saját élettörténetemet hoztam el, egy csomó tanácsot, ami nekem ezen az úton nagy segítségemre volt. Remélem neked is nagy segítségedre lesz.
4. Összefoglalás: Amiben az anyagnak a legfontosabb gondolatait fogjuk átismételni.
1. BLOKK: DIGITÁLIS NOMÁDOK VS. TÁVMUNKA
A digitális nomádok azok, akik online dolgoznak, és közben járják a világot. Benne is van a nevében, hogy digitális nomádok, ami egy egyedi életmódot foglal magába, nem csak azt, hogy távmunkában dolgozol.
Egyedi karaktert igényel, nem mindenki szeretné bejárni a világot, miközben dolgozik. Nem mindenkinek van meg az igénye, hogy esetleg tengerpart mellől, vagy Argentínából, vagy egyéb egzotikus országból dolgozzon.
A digitális nomádoknak is rengeteg verziója van, vannak a backpackerek, akik folyamatosan utaznak, azaz kéthetente változtatják a lokációjukat, és vannak azok a digitális nomádok, akik több hónapot, félévet vagy ennél hosszabb időt is eltöltenek egy adott országban, hogy megismerjék az adott kultúrát, de mégse folyjanak szét a rengeteg utazás közben.
Tehát a digitális nomádokat konkrétan ez a lifestyle övezi, online dolgoznak, folyamatosan utaznak, és közben élményeket gyűjtenek. Nem ülnek egy irodában.
A távmunkások, azok, akik otthonról dolgoznak, de nem utaznak. A képen, ahogy látod, ülünk Lilivel egy korábbi albérletünkben Budapesten, az előző képen pedig a digitális nomádok részben pedig Thaiföldön, Pattaján vagyok 2020 márciusában az egyik szálloda tetején végeztem el a vállalkozásommal kapcsolatos teendőimet.
Óriási szabadságot tud adni bármelyik életstílust is választod. Abszolút rajtad áll, hogy melyiket választod.
EGY KIS DIGITÁLIS NOMÁD STATISZTIKA
Egy kis statisztika, már ha a digitális nomádokról beszélünk.
- Egyes tanulmányok szerint 2035-re 1 milliárd digitális nomádot jósolnak. Tehát bárhogy is nézzük, 2035-re nem tudom, hányan leszünk a Földön, lehet 10 milliárdan, ez azt jelenti, hogy 2035-re 10-ből 1 ember biztosan digitálisan fogja megkeresni a mindennapi betevőjét, és valószínűleg járja majd a világot.
Lehet, hogy egy amerikai Indonéziában fog élni, és onnan haza dolgozni, vagy egy kínai esetleg Norvégiában fog élni, és onnan fog haza dolgozni. Tehát a digitális nomádok a végelláthatatlan lehetőséget hozzák el ebben a korban. Ezentúl már nem csak álom megnézni egy-egy egzotikus országot.
- A digitális nomádok 13%-kal hatékonyabban végzik munkájukat, mint irodába járó társaik. Sokkal motiváltabb, inspiráltabb vagy, ha a tengerpart mellől kell dolgoznod, mintha egy meleg, koszos, büdös vagy épp egy csilli-villi irodából kellene dolgozni.
Sokkal motiváltabb, produktívabb vagy, hogy gyűjtöd közben az élményeket, és pontosan tudod, hogyha a feladatokat nem végzed el, akkor nem kapod meg a fizetségedet.
- Az irodista dolgozók 74%-a mondana fel munkahelyén, hogy távmunkába dolgozhasson. Ez is egy olyan statisztika, amit minden elmond a szabadságvágyról, ha másról nem is, hogy mennyien váltanának távmunkára, ha erre meglenne a lehetőségük. Egy átlagos digitális nomád 7000 dollárral többet takarít meg, mint irodista társaik.
Ezek amerikai statisztikák, de szerintem bőven rá tud arra világítani, hogy hány millió Ft-tal takaríthatsz meg többet azért, mert nem iszod meg a mindennapi kávét, amit az irodában meg szoktál inni, nem mész ki mindennap ebédelni, nem kell megvenned a bérletet, nem kell egy csomó extra szolgáltatást megvenned azért, mert munkába jársz.
Ez több százezer forint, de akár több millió Ft-ra is rúghat, a benzinköltségről nem is beszélve. Ráadásul azt az időt, amit utazással töltesz, míg beérsz munkába, távmunkásként értékesítheted, mert nem utazod el. Ez is egy nagyon inspiráló és motiváló adat.
DIGITÁLIS MUNKA ELŐNYEI
- Első, hogy te osztod be az idődet. Szerintem ez egy óriási előny. Akkor végzed el a munkádat, amikor akarod. Lehetsz nappali mókus vagy éjszakai bagoly.
- Te szabod meg, mikor végzed el az adott feladatot, mert ebben a szakmában semmi nem számít csak a produktum. Te szabod meg, hogy honnan dolgozol. Digitális nomád, benne van a nevében, hogy onnan dolgozol, ahonnan csak akarsz a világot tekintve. Egy dologra kell odafigyelned, az időzónák, amik problémát okozhatnak. Amikor mi Indonéziából dolgoztunk haza, 6-7 óra volt az idő eltolódás, de szerencsére nagyon jól ki tudtuk alakítani az ügyfeleinkkel, hogy ez ne okozzon senkinek se problémát. Úgy tudtunk dolgozni, mintha Magyarországon lettünk volna, nagyon jól menedzseltük az időnket.
- Te szabod meg, hogy mennyit keresel, ez ügyfélszám, és project függő. Vagyis hány ügyfeled van, hány projekted van, annyi keresel. Pont
- Magasabb jövedelmet érhetsz el, mint irodista társaid. Kedvezőbb adózás, drágábban dolgozhatsz, stb. Egyéni vállalkozóként dolgozol, KATA adózás, ugye a kisadózók nagyon kedvezően adóznak, kevés könyvelő munka és nagyon kevés járulék befizetés társul ehhez az adózási formához, és nincs munkaadó, tehát nem lesz aki lefölözze, lesápolja az áraidat. Azt az igazi értéket, amit dolgozol, azt 100 %-ig te fogod megkapni. Kevesebb kiadás. Nincs utazás, stb. és mint mondtam nincs meg az irodai kávé, az irodai ebéd, meg a munkába járással kapcsolatos extra költségek, benzin, stb. Minden olyan kiadás leesik rólad, ami régen az irodista léteddel együtt jár.
- Több megtakarítást tudsz képezni, és ha kevesebb a kiadásod, kevesebbet utazol, többet tudsz dolgozni, többet takarítasz meg. Jobban tudod menedzselni az idődet, amit értékteremtő munkával tudsz eltölteni. Nagyon-nagyon fontos, mindenképp vedd számításba ezeket. Exponenciálisan nő az előnyöd a hátrányokhoz képest.
DIGITÁLIS MUNKA HÁTRÁNYAI
Azért beszéljünk pár hátrányról, ami szerintem inkább csak kifogás, mint hátrány. 3 gyakori kifogást hallottam eddig a régi munkatársaim, és a barátaim körében:
1. "NAGYON HIÁNYOZNA, HOGYB BEJÁRJAK VALAHOVA..."
Ez az egyik leggyakoribb kifogás, amit valaha hallottam, szerintem bullsit az egész, egy baromság, ami önmagában nem létezik, mert már van rá megoldás. Mégpedig a közösségi iroda (Co-working space).
Ha annyira nagyon igényled, hogy valakikkel együtt legyél, akkor közösségi irodába be tudsz menni, asztalt lehet bérelni 30-40-50 ezer Ft-tól már egész hónapra, kibéreled, és minden nap megvan az irodába járás öröme, bejársz emberek közé. Lesz egy asztalod, leülsz, kinyitod a laptopod, dolgozol. Pont.
Nem létezhet kifogásként, hogy azért nem kezded el járni ezt az utat, mert nagyon jó lenne bejárni valahova.
A probléma megoldva: Co-working space!
2. "OTTHON NEM LEHET DOLGOZNI, MERT MÁS DOLGOK ELVESZIK A FIGYELMEMET..."
2. „Otthon nem lehet dolgozni, mert más dolgok elveszik a figyelmemet…” Ez egy valós probléma, a produktivitásnak nagyon nagy szerepe lesz, abban a helyzetben mikor egyéni vállalkozóként, digitális nomádként, vagy távmunkásként el akarsz kezdeni dolgozni. A fókusz megtartása nagyon-nagyon fontos.
A megoldás, új szokások kialakítása, önfegyelem. Ebbe a korszakban mire idáig eljutsz, már nagyon sokat fog fejlődni a felelősségvállalásod az önbizalmad, az önfegyelmed.
Ha idáig eljutsz, már nem kell ettől félned, még ha ebben a pillanatban nem is tudod elképzelni, hogy magadat hogyan menedzseled, mert szétfolysz, mert „Jajj most felállok kávét főzni, most elmosogatok, gyorsan kimosok, stb”.
3. "EGYSZERŰEN NEM TUDOM ELKÉPZELNI, HOGY MINDENÉRT ÉN LEGYEK A FELELŐS..."
3. „Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy mindenért én legyek a felelős…” Ez is egy gyakori probléma lehet, hogy nem tudod elképzelni azt a rengeteg felelősséget, ami egy egyéni vállalkozóra hárul.
Azt tudom neked mondani megoldásként, hogy az önbizalmad fokozatosan épül, ahogyan cselekedsz. Lehet, hogy most nem tudod elképzelni, hogy egyéni vállalkozóként te fogod szerezni az ügyfeleket, a könyvelőt, te fogod írni a szerződéseket, te leszel a felelős mindenért, ami átmegy az asztalodon a munkától az ügyfélszerzésig, a delegálásig.
De ne aggódj, nem lesz probléma. Amikor eljutsz ide, az önbizalmad fel fog épülni, a fokozatos cselekvések, apró kihívások által, ahogy a komfortzónádon egyre-egyre kintebb mész.
Nálam se volt ez másképp!
FONTOS KÜLÖNBSÉG
Vállalkozó kontra munkavállalói személyiség.
Lehetsz digitális nomád és távmunkás, attól még hogy nem vagy vállalkozó.
Mi a kettő között a különbség?
A vállalkozó az, aki mindent magára vállal, az ügyfélszerzéstől kezdve a cégvezetésig, a céges teendőig és minden egyébig. A vállalkozó az, aki nem szereti azt, hogy megmondják neki, hogy mit csináljon. Ha te az az emberke vagy, hogy szeretnéd magadat megszervezni, akkor legyél vállalkozó.
Ha te inkább az az ember vagy, hogy szeretnéd inkább magadat az adott munkának szentelni, nem akarsz ügyfélszerzéssel foglalkozni, akkor inkább legyél munkavállalói személyiség.
Ami azt jelenti, hogy egyéni vállalkozóként, alvállalkozóként más vállalkozóktól elvállalsz munkákat. Például van egy marketing ügynökség, aki kereső optimalizáláson, online szövegíráson át, PR-ral, Youtube videókkal foglalkozik, de te csak PPC-s vagy, csak online hirdetéseket akarsz kezelni.
Akkor együttműködési szerződést kötsz egy ilyen ügynökséggel, hogy alvállalkozóként szervezzék ki neked ezeket a munkákat. Így nem kell foglalkoznod az ügyfélszerzéssel sem, sőt még az ügyfél kommunikációval sem, mert ebben az esetben elvégzed a munkát, leadod a riportot a fővállalkozónak, ő pedig beszél a klienssel, és így tovább. Ha inkább ez tetszik neked, akkor inkább ebben az irányban indulj el.
Neked kell eldönteni, hogy melyik szegmensbe tartozol! Vállalkozó, ne mondja meg neked senki, hogy mit csinálj, vagy inkább a szakma szeretetének akarsz élni egyéni vállalkozóként, de nem akarsz céget építeni, akkor inkább szövetséget kötsz más hasonló egyéni vállalkozóval, vagy esetleg kreatív ügynökséggel, attól függően, hogy milyen munkákról beszélünk.
FŐ ÜZENET:
DIGITÁLIS KÉSZSÉGEK ELSAJÁTÍTÁSÁVAL POFÁTLANUL TÖBB LEHETŐSÉGED LESZ AZ ÉLETED MINDEN TERÜLETÉN!
Több időd lesz, többet fogsz keresni, nagyobb kihívásokkal fogsz szembenézni, mivel te szabod meg, hogy mit csinálsz, és neked kell lépést tartanod a szakmáddal.
Ez egy óriási lehetőség az élet minden területére, ezért úgy gondolom, átfogóan digitális készségek elsajátításával foglalkoznod kell.
Ha úgy döntesz, hogy ezzel fogod keresni a kenyeredet, az hosszú távon és rövidtávon is egy nagyon-nagyon jó döntésnek fog bizonyulni. Én biztosan nem bántam meg, hogy digitális vállalkozó lettem.
2. BLOKK: DIGITÁLIS MUNKÁK KEZDŐKNEK
DIGITÁLIS MUNKÁK FORMÁI
ONLINE VÁLLALKOZÓ
Bizonyos feladatokat ő végez, és egyes feladatokat delegál. Céges teendők az ő dolga. Például egy webshop tulajdonos. Webshop tulajdonosként te fogod megépíteni a webshopot, te szerzed be a termékeket, te fogsz hirdetni.
Mindent te fogsz végezni, de amikor el kezded felskálázni a webshopodat, nagyon-nagyon sok terméket kell már forgalmaznod, hogy kiszolgáld a vásárlók igényeit, és akkor ebben az esetben biztos lehetsz benne, hogy bizonyos dolgokat delegálni fogsz. Lehet, nem fogsz már tudni foglalkozni a hirdetések menedzselésével, ezért delegálni fogod.
SZABADÚSZÓ FREELANCER
Ugye ők a távmunkások, vagy egyéni vállalkozók. Több ügyfele van, a munkákat maga szerzi. A pénzt úgy keresi meg, hogy ügyfelei vannak, és a munkákat is maga szerzi, az ideje véges, és általában az idejét adja el. Céges teendők, adózás, ügyfélszerzés az ő dolga.
Nem feltétlenül delegál, de szabadúszó freelancerként mindent maga csinál. Például webdesigner, programozó. Minden digitális munka ide tartozik a virtuális asszisztenstől kezdve a szövegíróig, akire rá lehet húzni, hogy szabadúszó freelancer.
TÁVMUNKÁS ALKALMAZOTTAK
Egy cégnek dolgoznak napi 4-6-8 órában. Igazából meg van kötve a keze, egy munkaadója az idejét veszi meg. A szabadúszó freelancer között sokszor az lehet a különbség, hogy a szabadúszó is eladhatja az idejét, de projekt alapon is dolgozhat, és külön szerződik a munkaadóval, és több munkaadónak is dolgozhat.
A távmunkás alkalmazott pedig egy cégnek dolgozik, és ezáltal keresi meg a mindennapi betevőjét napi 4-6-8 órában. Nincsenek céges teendői, mert az adott munkaadója végzi el ezeket a teendőket, csak az adott feladattal kell foglalkozni.
Például egy projektmenedzser, egy szövegíró, webdesigner, programozó, e-kereskedelmi munkatárs. Tehát lehet bármi olyan munka, amit digitálisan lehet végezni.
AJÁNLOTT DIGITÁLIS MUNKÁK KEZDŐKNEK
1. SZÖVEGÍRÓ (COPYWRITER)
Szövegíró (copywriter), kezdőként blogokat írsz, seo szövegírás, termék szövegírás, kereső optimalizáló szövegek írását jelenti, amikor a kereső optimalizáló szakember megmondja neked, hogy ebben a 2000 karakteres szövegbe kérlek, legalább 15-ször szerepeljen ez a kifejezés, és ennek a kifejezésnek a bizonyos verziói. Ezt jelenti a SEO szövegírás.
A termék szövegírás a webshop termékek szövegeinek a megírását jelenti, erre is nagyon nagy szükség van, óriási rá az igény. Haladóként pedig már tartalommarketinges is lehetsz, vagy email marketinggel is foglalkozhatsz, sales szövegeket is írhatsz. Ez is egy nagyon-nagyon komoly téma már.
A tartalom marketing egy felívelő szakma.
Kezdőként egy blogot megírsz 1000-1500 Ft-ért/blog, de tartalommarketingesként lazán elkérhetsz 3000-6000 Ft-ot is. Sales szövegeket akár 30-50 ezer Ft-ért írnak. Nagyon komoly összegeket össze lehet szedni, hogyha ki van építve az ügyfélköröd.
2. VIRTUÁLIS ASSZISZTENS (VA)
Virtuális asszisztens, angolul csak VA-nak hívják.
Virtuális asszisztens nem mást jelent, mint irodai asszisztencia, blogok írása, termékszövegek megírása, projektmenedzsment.
Bármilyen munka, amivel időt tudsz megtakarítani a munkaadódnak, ami otthon végezhető, lehet call center, ügyfélmenedzser, termékbeszerzés, termékek feltöltése webshopba. Haladóként tartalommarketing, hirdetéskezelés, email marketing, kulcsszó kutatás, amit haladóként a tudásod által minél jobban beleástad magad a digitális szakmáknak a világába, el tudsz végezni a munkaadódnak.
Mondanom sem kell, hogy itt is 4-5 ezer Ft órabérig is el tudsz jutni, nem beszélve arról, ha mindezt angol nyelven végzed el, akkor ez egy másfeles szorzót simán rátehet az órabéredre. Tehát ha nagyon jól menedzseled magad, 3-4-500 ezer Ft-ot nagyon-nagyon kényelmesen meg fogsz tudni keresni. Tehát ha nincs semmilyen készséged virtuális asszisztensként próbáld meg a digitális szakmába megvetni a lábadat.
3. NYELVTANÁR
Azért magában a szóban is benne van, hogy nyelvtanár, tehát nyelvtudással kell rendelkezned. Itt azt tudom neked tanácsolni kezdőként, hogy nem kell nagyban gondolkodnod, általános iskolásokat oktass, és korrepetálj.
Bárki lehet mentora a másiknak, akinek sokkal több tudása van az adott területen. Én sem kaptam diplomát abból, hogy vállalkozói mentor legyek, én adtam saját magamnak felhatalmazást erre, igenis már bebizonyítottam az élet tapasztalom által, a technikai tudásommal, az eredményeimmel, hogy igenis méltó vagyok arra, hogy esetleg hallgass, és megtanítsak neked bizonyos dolgokat, amivel hozzá tudok tenni az életedhez úgymond ezen az online vállalkozó válás útján.
Ne gondolj sokra, indulj el picibe.
Haladóként egyértelmű a középfokú nyelvvizsgára való felkészítés, csoportos órák megtartása online vagy személyesen. Azt természetesen te döntöd el. Én úgy gondolom, ez egy nagyon népszerű szakma, óriási igény van rá.
Komolyabb nyelvtanárok 4-5.000 Ft-ot óránként lazán meg tudnak keresni. Erre is tudlak buzdítani, hogyha nincsen tudásod, de beszélsz angolul, németül, franciául, olaszul vagy bármilyen nyelven, hogy elinduljál ezen az úton, mert simán lehet az, hogy 4-5-6 órába kiváltod magad.
Megkeresel 150-200 ezer Ft-ot, és ha a későbbiekben úgy érzed, hogy webdesigner szeretnél lenni, akkor már lesz időd és pénzed is, hogy el tudod kezdeni magadat képezni.
4. FORDÍTÓ
Ez ugye nagyon közel áll a nyelvtanárhoz, rokonszakma. Kezdőként általános, hétköznapi nyelvezetű szövegeket fordíts. Haladóként pedig szakmai nyelvismeretet igénylő szövegek fordítását jelenti.
Minél jobban benne vagy egy szakmában legyen az (fogászati, jogi, könyvelői szövegek fordítása vagy szerződések fordítása) minél szakmaibb, specifikusabb az anyag, annál több pénzt tudsz elkérni.
Itt is nagyon megosztottak a fordítói árak. 1-2 Ft-os karaktertől egészen a 8-10-15-20 Ft-os /lefordított szó árig is el tud menni az árazás.
Úgyhogy mindenképp érdemes az adott szakmában körbe érdeklődni, ismerősökön, nyelvtanárokon, egyetemi docenseken keresztül, attól függően kiket ismersz.
5. FKÖZÖSSÉGI MÉDIA MENEDZSER
Közösségi média menedzser, ahogy a nevében is benne van, közösségi média felületeit menedzseli, hírfolyamokat menedzsel, posztol, grafikát készít, hozzászólásokra válaszol, stratégiát alkot, stb…
Nagyon fontos, hogy ez egy olyan digitális munka, amit nagyon gyorsan, egy 2-3-4 hónapos gyorstalpallóval juniorszinten be tudsz tanulni, és el tudsz kezdeni vele munkát vállalni.
Nagyon sokan keresnek olyan embereket, akik ezeket a felületeket kezelik. Haladóként egyértelműen van tovább, stratégia alkotás, hirdetések kezelése, kapcsolattartás influenszerekkel, delegálás, szövegírás.
Nem te írod a posztokat, hanem más fogja. Te rakod össze a stratégiát egy adott kampánynál, egy adott termék bevezetésénél, milyen posztok menjenek ki, milyen ütemben, milyen dátummal.
Automatizálás, ami már azt jelenti, hogy a közösségi média folyamatait, mint hirdetés ütemezés, stratégia alkotás, és azokban megbújó feladatokat hogyan tudsz automatizálni.
Ez már egy komplex folyamat. Ha 5-10 kliensed van, lazán haza tudod vinni az 500.000 – 1.000.000 Ft-ot, ha jól be vagy árazva, mert sokrétű tapasztalatod van.
Ügyfelenként 50-100 ezer Ft-ot lehet kapni egy ilyen pozícióért.
15 AJÁNLOTT DIGITÁLIS MUKA
1. Programozó
2. Weblapfejlesztő
3. Grafikus
4. Webdesigner: A grafikus és a webdesigner között az a különbség, hogy a grafikus inkább offline munkákat vállal, a webdesigner inkább online munkákat vállal.
5. Videó szerkesztő/vágó
6. Animációkészítő
2. E-KERESKEDELMI TEVÉKENYSÉG
Webshopod van és valamilyen fizikai terméket árulsz, ahogyan én a saját webshopommal: petnail.hu
A webshopomról esettanulmányt is készítettem, amit ITT érsz el!
8. DROPSHIPPING
Ez azt jelenti, hogy építesz egy webshopot, és feltöltesz bele olyan termékeket, amely termék nincs nálad, hanem egy nagykereskedőé. Amikor eladod, konkrétan a nagykereskedő teljesíti helyetted a rendelést, és utána neked a jutalékot kifizeti.
Hozzád folyik be a pénz, és a nagyker árat kifizeted a nagykernek.
Ez inkább egy nemzetközi fonal, de már egyre több magyar erőfeszítés van a dropship irányába.
9. PROJEKTMENEDZSER
Nyilván nem kell kifejtenem, nagyon sok olyan szakma van, ahol sok operatív feladatot kell egybefogni, ellenőrizni, felügyelni, és riportolni. Úgyhogy a projektmenedzserek ezt az értékes operatív munkát látják el.
Ezt is digitálisan nagyon könnyen a világ bármelyik részéről el tudod látni. Nagyon népszerű, hogy bizonyos digitális ügynökségek már abszolút remote workingben dolgoznak. A projektmenedzser Ausztráliából, a grafikus Zimbabweből.
10. SEO (KERESŐOPTIMALIZÁLÁS) SZAKEMBER
Keresőoptimalizást jelent, olvass utána. Egy nagyon komoly, keresett, elismert szakember, aki drágán adja el az idejét. Itt is 50-100-120-150 ezer Ft-ig is elmehetnek egy klienssel való havi együttműködések, mert ezek havi bevételt jelenthetnek számodra.
11. PPC SZAKEMBER
PPC szakember (pay per click) hirdetések után leadott kattintások megszerzésével foglalkoznak, tehát online hirdetések menedzselésével, Google adds, Facebook és bármilyen PPC platform, ami ebbe a régióba tartozhat, külföldön a Twitter, vagy akár Bing, rengeteg ilyen van stb…
A mi ügynökségünk Lilivel a Silicium Egészségügyi Marketing, PPC fajsúlyos. Ebbe a szakirányban indultunk el régen és abszolút nem bántuk meg. Itt is ugye 50-100 ezer Ft-ig terjedhetnek a havi együttműködés díjai, attól függően.
A marketing kivitelezői ügynökségemről esettanulmányt is készítettem, amit ITT tudsz megtekinteni.
12. E-MAIL MARKETINGES
Az e-mail marketinges, aki e-maileket ír, és a hozzá tartozó e-mail szekvenciákat, automatizmusokat állítja be hírlevél küldő szoftverekbe, azokat leriportolja, és különböző kampánystratégiákba résztvevően az adott email marketinget mellé teszi.
Ez is nagyon értékes, keresett szakma, nagyon ajánlom, hogy ismerkedj meg vele.
14. VLOGGER
Itt konkrétan arra gondolnék, hogy nem egy saját Youtube csatornát forgatsz (pl. babapúdertől kezdve a babapelenkáig mindent bemutatsz), hanem arra, hogy konkrétan egy videó tartalmat gyártasz, felajánlod a segítségedet, hogy különböző műszaki webáruházak, egyéb webshopok termékeit bemutatod.
A videót eladod nekik, amit a saját csatornájukra feltölthetnek. Tehát független előadóként az adott terméket bemutatod, ehhez meg van a technikai felszereltséged, egy kis videó, egy kis szoftver és ezt te végzed el. Úgy gondolom, hogy óriási kereslet van erre, a videók korszakát éljük.
Nem arra gondolok, hogy te magad futass fel egy vlogot, hanem arra hogy szövegíróként elkezdesz dolgozni, mellette picit belemész ebbe a vlogger világba. Felajánlod a digitális segítségedet, küldenek egy terméket, és forgatsz róla egy 5-10 perces kisfilmet. 30-40 ezer Ft-ért egy anyagot nagyon könnyen el lehet adni, és ha elég rutint szerzel a témában, akkor nagyon hamar el tudsz készíteni.
14. TANÁCSADÓ
A Tanácsadó esetében egy óriási ernyő fogalomról beszélünk, tehát bármi beletartozik a könyvelőtől elkezdve az angol nyelvtanulásig, a life coachig, a távoktatásig szinte minden.
15. ONLINE KURZUSOK KÉSZÍTÉSE (ONLINE COACH)
Ugye a 021MENTOR is alapvetően egy online kurzus, de az angol nyelvtanulástól elkezdve egy csomó témára rá lehet ezt húzni. Ha bármilyen készséget szereztél már egy témában (grafikus, web fejlesztő vagy webdesigner vagy) akkor a tudásodat bele tudod tenni egy online kurzusba.
FŐ ÜZENET:
MÁR MININÁLIS DIGITÁLIS TUDÁSSAL IS MÁR TUDSZ MUNKÁT VÁLLALNI!
Már minimális digitális tudással is tudsz munkát vállalni!
Nagyon fontos! Nem lehet az a kifogásod, hogy „Gergő nem értek semmihez”.
Az első öt szakmához, – amit felsoroltam ebben a témában – nem kell komolyan értened. Ha van érettségid, diplomát szereztél, akkor magyarul írni tudsz. Ha van már egy nyelvvizsgád, akkor valószínűleg általános iskolásokat oktathatsz vagy korrepetálhatsz angolul. Nagyon egyszerű.
Vagy ott van a virtuális asszisztens.
Nem kell komoly digitális készséggel rendelkezned. Takaríts meg időt, oldj meg alapvető problémákat másoknak, írj szövegeket magyarul, angolul. Sokan nem szeretnek írni, de lehet neked ez egy kézenfekvő dolog lenne, próbáld ki.
Én is így indultam el régen, és lásd hova jutottam. Szuper egyéni vállalkozást fel tudtunk Lilivel építeni.
És azóta digitális munkával keressük a napi betevőnket.
Rengeteg szabadidőt szereztünk. Mindenképp ajánlom neked, hogy indulj el. Az első öt szakma minden digitális szakmának a belépője főleg a kommunikációs (marketing) területeket érintve.
3. BLOKK: HOGYAN INDULJ EL EZEN AZ ÚTON?
SAJÁT PÉLDA

1. SZÖVEGÍRÁS 2013-2015
Az egyetem utolsó évében úgy gondoltam, hogy most már valamit kezdenem kell magammal, mert úgy fogok kijönni az egyetemről, hogy semmihez nem értek, és a diplomám maximum egér alátétnek lesz jó. Úgy voltam vele, kommunikáció médiatudomány szakon végeztem PR-t, legközelebb ez áll hozzám, a szövegírás.
Megkeresett egy ügynökség, hogy lenne e kedvem külsősként ilyen-olyan szövegeket megírni, természetesen igent mondtam. Úgyhogy ez volt a belépője a későbbi tapasztalatszerzésemnek. Blogokat, Facebook posztokat készítettem, weboldalra írtam, és közben elkezdtem beletanulni a szakmába.
Könyveket vettem, képzésekre jártam, hogy minél jobb szövegeket írjak.
2. MARKETING GYAKORNOK 2015
Aztán marketing gyakornok lettem 2015-ben, az a kép az egyik holnapkészítő ügynökségnél készült Debrecenben. Konkrétan mikor a szövegíró pályámat elkezdtem, egyre jobban beleástam magam az online marketing feladataimba. Akkor ismerkedtem meg a PPC világával (online hirdetések). Tetszett a Google adds hirdetések világa, és ekkor határoztam el, hogy mindent el fogok követni, hogy ezt megtanuljam.
Az előző cégnél, ahol elkezdtem az írást, ott nem kerestek hirdetés kezelő online marketingest, és a másik tervem az volt, hogy ez pont olyan terület, amit otthon nem lehet megtanulni. Ezek a hirdetési rendszerek nem adnak neked játékzsetont, hogy „itt van Gergő 1 millió Ft játékpénz, és költsd el a hirdetési rendszerben” és mindenféle fiktív eredmény fog történni. Ilyen nincs. Ezen csak úgy tudsz elindulni, ha valaki éles projektet ad, és oda ültet elé, hogy csináld.
Ennek okán kezdtem el marketing gyakornokként 2015-ben. 25 éves voltam, mondanom se kell, hogy nagyon rosszul éreztem magam, de nagyon-nagyon motivált voltam, hogy minden egyes nap éles tapasztalatot szerezhetek, és nem fogom megismételni ezt a gyakornoki időszakot.
Így is lett, 4 hónap után már fizetős pozíciókra kaptam ajánlatokat, így nagyon-nagyon gyorsan el tudtam indulni. Ergo nagyon hatékonyan töltöttem el ebben az időben az erőforrásaimat.
3. JUNIOR ONLINE MARKETINGES 2015-2016
Juniur online marketinges lettem egy fogturisztikai cégnél, ahol Angliából fogászati pácienseket szereztünk egy debreceni és budapesti rendelőbe 2015-2016 között.
Itt az online marketig tapasztalataimat már tovább tudtam kamatoztatni.
Ez egy nagyon sokrétű feladatkör volt, weboldalt kellett készíteni, kreatív, értékesítési szövegeket kellett írnom rá, videót kellett vágnom. Itt 1 év alatt kimaxoltam a lehetőségeimet, és úgy éreztem, hogy tovább kell állnom, mert a cél, amit kitűztem magam elé, hogy senior PPC szakemberré váljak, azt itt sajnos nem tudtam elérni, mert a fogászati marketing szakmában nagyon-nagyon kevés hirdetési lehetőséget tudtunk kihasználni.
Tehát nem volt más lehetőségem, mennem kellett tovább.
4. ONLINE MARKETINGES 2016-2018
Online marketinges lettem (PPC) 2016-2018 között, felköltöztem Budapestre és egy nagyon híres budapesti marketing ügynökség alkalmazásában szűk 2 évet töltöttem el.
Több, mint 350 milliós online költési tapasztalatot szereztem, több száz milliós vállalkozások online növekedéséhez tudtam hozzájárulni a PPC munkáimmal. Rengeteget fejlődött az online készségem, a retorikai készségem.
A riportokat olykor élőben kellett leadni a klienseknek. Eljöttek hozzánk, bementünk a tárgyalóba átbeszélni a diagramokat. Sokat fejlődtem ebben az időszakban, sokszor a gyenge eredményeket is el kellett adnom.
Aztán egyéni vállalkozó lettem, 2018 májusában mondtam fel, és szeptemberben váltottam ki az egyéni vállalkozói igazolványt.
Ezen a képen Vietnámban ülök 2020 januárjában, Hanoiban a fővárosban, egy kávézóban, és azt hiszem épp a Petnail.hu-nak a weboldalát építettem.
Mellettem meg ugye Lili számítógépe, ahogy épp egy riportot készít az egyéni vállalkozásunkhoz. Ami tanúságként elmondható, hogy nekem sem csettintésre jött, nem lettem egyből senior PPC szakember, hanem évek munkája volt mindez.
Konkrétan egy 5 éves periódus(!), de nagyon hamar el tudtam kezdeni pénzt keresni szövegíróként.
Szövegíróként otthonról 50-100 ezer Ft-ot már meg tudtam csinálni. Ha rajta vagy, és neked is tetszik ez az irány, akkor tudom ajánlani a saját életpéldámat.
Elkezded szövegíróként, és utána leszel marketinges, majd meg tudod alapítani az egyéni vállalkozásodat. Ez egy működő út, mások végig járták már, érdemes járni. El tudod érni az eredményeket, amire mindig is vágytál.
5. EGYÉNI VÁLLALKOZÓ 2018-tól...
Aztán egyéni vállalkozó lettem, 2018 májusában mondtam fel, és szeptemberben váltottam ki az egyéni vállalkozói igazolványt.
Ezen a képen Vietnámban ülök 2020 januárjában, Hanoiban a fővárosban, egy kávézóban, és azt hiszem épp a Petnail.hu-nak a weboldalát építettem.
Mellettem meg ugye Lili számítógépe, ahogy épp egy riportot készít az egyéni vállalkozásunkhoz. Ami tanúságként elmondható, hogy nekem sem csettintésre jött, nem lettem egyből senior PPC szakember, hanem évek munkája volt mindez.
Konkrétan egy 5 éves periódus(!), de nagyon hamar el tudtam kezdeni pénzt keresni szövegíróként.
Szövegíróként otthonról 50-100 ezer Ft-ot már meg tudtam csinálni. Ha rajta vagy, és neked is tetszik ez az irány, akkor tudom ajánlani a saját életpéldámat.
Elkezded szövegíróként, és utána leszel marketinges, majd meg tudod alapítani az egyéni vállalkozásodat. Ez egy működő út, mások végig járták már, érdemes járni. El tudod érni az eredményeket, amire mindig is vágytál.
AMIRE SZÜKSÉGEM VOLT

Amire szükségem volt ebben az időszakban.
1. Önelfogadás (megbékélés). El kellett fogadnom 25 évesen, hogy megint gyakornok vagyok. Az egóm nagyon nehezen nyelte be ezt a dolgot, de meg kellett békélnem magammal, hogy Gergő vagy összeszeded azt a tudást, vagy nem lesz belőled semmi.
A türelmet pedig egészen mélyről kellett megértenem, erre volt szükségem. Meg kellett békélnem azzal, hogy rossz döntéseket hoztam előzőleg.
2. Őszinte törekvés megszületése. Én őszintén akartam, nem csak felületesen. Nagyon vágytam arra, hogy PPC szakember legyek, és mindent hajlandó voltam feláldozni ezen az úton, hogy mindenképp eljussak ebbe a státuszba. Ez tette lehetővé, hogy minden akadályon felül tudjak kerekedni.
3. Aztán kellett egy lépésről lépésre terv. Ahogy nálam is megvolt, hogy PPC specialista úgy tudok lenni, hogy ha elsőre részterületeket tanulok meg és utána lépek feljebb a ranglétrán.
Ami azt jelentette, hogy elsőnek szövegírónak kellett lennem, meg kellett tanulnom írni. Úgy tudtam előbb megkapni junior online marketinges pozíciókat, hogy már bizonyíthatóan megtanultam marketing szövegeket készíteni, és úgy tudtam egy olyan alapot felmutatni, amire már a munkaadóm tudott építeni. Tehát kell egy lépésről lépésre terv. Ahogy látod, én ezt egy 3-5 éven belül kivitelezni tudtam.
Ez az én elszántságomon múlt, de látod te is végig tudod ezt ugyanúgy vinni. Természetesen attól függően, hogy milyen digitális szakmán indulsz el.
4. Minőségi időt kell megteremteni. Produktivitás. Olyan készségeket kell megtanulnod, amit az iskolákban nem tanultál meg, és ha a munkahelyeden nem tudsz kellő figyelmet fordítani a fejlődésedre, akkor otthon meg kell oldanod a szabadidődből.
Ami azt jelenti, hogy a szabadidődből bizonyos tevékenységeket el kell hagynod. Ezt neked kell eldöntened, hogy mi ez. Én is több ilyen hátráltató tevékenységet elhagytam, pl. számítógépes játékokat kiiktattam az életemből.
Nem néztem sorozatokat, nem néztem olyan mennyiségű filmet, amennyit esetleg azelőtt.
5. Produktív halogatás kiiktatása. Megteszel 10 dolgot azért, hogy 1 fontos dolgot ne tegyél meg. Példa a nyelvtanulás. Ha az előrehaladásod az életben azon múlna, hogy nyelvet kell tanulni, akkor azonnal kezd el. Gondold végig az életedet (nem tudom, most ilyen élethelyzetben vagy), mi az a tevékenység, amit ha elvégeznél, óriási fejlődést tudnál elérni. Döntsd el mi lehet az az egyetlen tevékenység.
FŐ ÜZENET:
A LEHETŐSÉGED ADOTT! KEZDD EGÉSZEN PICIBEN, ÉS FEJLŐDJ!
A lehetőséged adott!
Kezd egészen piciben, és fejlődj!
Nem kell nagy dolgokban gondolkodni. Úristen hogy leszek én online marketing specialista.
Bontsd részekre, kezd el piciben.
Én szövegíróként kezdtem, kezd szövegíróként.
Írj meg valakinek egy blogcikket, írjál meg még egyet, meg még egyet, utána jelentkezz valakinél, hogy megírnám számodra a szöveget. Írjál rá egy ismerősödre, akinek van weboldala, ahol rosszul vannak megírva szövegek vagy nincsen szöveg, hogy megoldanád számára ezt a problémát, mert ha megoldod ezt, biztosan több ügyfele lesz.
Azok a szövegek, amelyeket te készítesz, az jobban elmagyarázza, milyen szolgáltatásról beszélünk, azaz jobban eladja a szolgáltatást.
Mindenkinek megéri.
Keresd a lehetőséget! És ahogy látod ezt a fejlődési ívet úgy fognak jönni a lehetőségeid, és úgy fogsz elérkezni ebbe a státuszba, hogy távmunkába fogsz tudni dolgozni. Piciben kezdj és fejlődj, és élvezd ezt az utat. Nagyon fontos.
4. BLOKK: ÖSSZEFOGLALÁS
- Digitális munkával mérföldkövekkel több lehetőséged lesz az életed szinte minden területén. Több szabadidőd lesz, jobban fogod menedzselni, és többet fogsz keresni. Ergo nem kell azt magyarázni, hogy mennyi hatástöbbszöröző lesz az életedben, ami 10-20-25-30 éves távlatban mennyi többleteredményt fog jelenteni. Digitális munkával érdemes foglalkozni rövid és hosszú távon is (főleg hosszú távon) mindenképpen előnyöket rejt magában. Tehát mindenképpen indulj el ezen az úton.
- Már minimális digitális tudással is tudsz munkát vállalni. Nagyon hamar (ahogy elmagyaráztam azt az 5 készséget, szövegírás, fordító, angoltanár, virtuális asszisztencia) el tudsz kezdeni online pénzt keresni. Ennek megvan a módja, nem kell komoly készségeket megtanulnod.
- Mindig van lehetőséged! Csak kezd el csinálni, fejlődj és élvezd az utad! Lehetőséged mindig van, rengeteg olyan digitális munka van, ami nem igényel készséget. Csak arra vár, hogy elkezd, arra vár, hogy megkeress másokat, hogy „Hahó itt vagyok, szeretnék neked segíteni!”.Hidd el, hogy nagyon sokan fognak élni a lehetőséggel. Csak csinálni kell. Ne mond azt, hogy neked erre nincs lehetőséged. Ne várd a sült galambot, mert nincsen. A sült galambot te lövöd, le, te mész érte, és te sütöd meg. Nem jön házhoz! Csináld, fejlődj, élvezd. Én is élveztem ezt az 5 évet, voltak benne kemény pillanatok, de ha nem élveztem volna, akkor nem tudtam volna rajta végigmenni. Csinálom ezt a podcastet, élvezem, tudom csinálni szívből, és én is fejlődök.
ZÁRSZÓ
Köszönöm, hogy velem tartottál!
Remélem tetszett ez az anyag is, és egy átfogó tudást kaptál belőle, hogy ez a távmunka, ez a digitális nomád életforma hogyan is néz ki, és neked milyen lehetőségeid vannak, hogyha nem rendelkezel semmilyen digitális tudással, hogyan tudsz nagyon gyorsan elindulni.
Mik azok a digitális munkák, amik ideális lehetőséget biztosítanak számodra, hogy belecsöppenj ebbe a világba. Ha tetszett ez az anyag, akkor nézd meg a könyvemet, a Könyv menüpontban fogod megtalálni.
Csekkold le, és ha egyetértettél a mondanivalókkal az anyagban, akkor biztos szimpatikusnak fogod találni.
Rengeteg értékes gondolatot leírtam benne, hogy én hogyan jutottam ki a saját mókuskerekemből, és ezt a sok tanácsot, hogyan tudod átültetni a saját életedbe.